chiquita banana sun

The Great American Eclipse en hoe Amerikaanse bedrijven munt slaan uit een zonsverduistering

We zijn het ondertussen gewoon, Amerikanen maken van elke gebeurtenis ‘a momentous event’. Alles is ‘amazing’ en ‘an opportunity of a lifetime’. De voorbije dagen praatte iedereen over hetzelfde: de Great American Eclipse. De zonsverduistering haalde alle kranten, nam de homepage van Google over en was de voorbije dagen hét topic in de ochtendshows op televisie. En in de koffiebar kon de bevallige barista het maandagochtend ook niet laten: ”Thanks and have a great Solar Eclipse Day sir!” Eclipse-mania.

solar eclipse in us morning shows

Het zou Amerika niet zijn mochten zowel grote nationale supermarktketens als kleine lokale shops lekker inspelen op het astronomisch fenomeen. Ze gooiden de voorbije weken dan ook met eclipse merchandising naar je hoofd en bombardeerden ons met talloze (soms bizarre) advertentiecampagnes. Een greep uit de meest opvallende advertenties die inspeelden op de zonsverduistering.

Donuts, Eclipse Coffee en een panoramic moonroof. Wait, what?

Doughnut bedrijf Krispy Kreme lanceerde tijdens de zonsverduistering haar eerste donuts met chocolade glazuur. “De zonsverduistering is een zeldzame gebeurtenis en de ideale gelegenheid om onze nieuwe donut te lanceren”, vertelde Jackie Woodward, marketingbaas bij Krispy Kreme, aan CNN.

 

In Wyoming bracht Snake River Roasting Company ‘Eclipse Coffee‘ op de markt en zag zijn voorraad smelten voor de zon. Of wat dacht je van “Solar Eclipse Shoes”, slippers die je kon aandoen tijdens de zonsverduistering. WTF denk je… Inderdaad maar de kleine schoenmaker haalde toch de nationale nieuwszenders en websites. Geen slechte reclame.

 

Volvo ontwikkelde een speciaal magnetisch doek die je boven op het panoramisch dak van je wagen kan plaatsen. Want ja, je gaat toch niet uitstappen om naar de hemel te kijken. Wat een verschrikkelijk idee.

Blackout sales en kortingen

Heel wat grote merken maken gebruik van dergelijke nationale gebeurtenissen om hun merk extra visibiliteit te geven. Van de ‘Blackout Sale’ bij Frigidaire, een gratis eclipse brilletje bij de aankoop van een McDonalds hamburger tot pizza’s aan halve prijs bij je lokale pizzaboer. Stuk voor stuk top topicals.

Banana Sun

Chiquita, het bananenbedrijf, heeft met een ludieke campagne genaamd “Banana Sun” de meeste aandacht opgeëist op sociale media. Chiquita vond een slimme manier om jongeren te doen praten over de zonsverduistering door de gebeurtenis te claimen als hun eigen spektakel. Volgens Chiquita verduistert de maan tijdens het verduisteringsproces op twee momenten deels de zon, waardoor de zon een banaanvorm krijgt genaamd “Banana Sun”. Je moet er maar op komen.

 

 

Naast een leuke campagne video (kijken, is erg leuk gedaan!) lanceerde Chiquita een speciale campagnesite met een aftelklok naar Banana Sun, maakten ze een onderdeel aan genaamd Frequently Asked Banana Sun Questions (die ook in de NY Times verscheen als advertentie) en verspreidden ze leuke videos en animated gifs op sociale media. Maandag, op Solar Eclipse Day (excuseer, “Banana Sun Day’)  kon je de zonsverduistering live op hun Facebook pagina volgen en deelden ze gratis veiligheidsbrillen aan rond het Flatiron gebouw in New York. Je kon daar trouwens niet naast een gigantisch grote gele banaan kijken.

banana sun on twitter banana sun in NYC

chiquita in NY Times

 

Een erg mooi voorbeeld van hoe je inspeelt op de actualiteit en hoe je social media en offline acties combineert om millennials warm te maken over een thema die hen anders weinig zou boeien. Well done Chiquita.

Maandag rond 14u30 zijn we dan toch maar even naar buiten gegaan om de zonsverduistering te bewonderen. We maakten onze eigen solar eclipse box (dankjewel YouTube -Het resultaat kan je op onze Instagram account bewonderen!) en gingen op in de New Yorkse eclipse gekte. Neen we hadden geen brilletjes want alles was al weken uitverkocht…

I’m sorry sir, but t’s the lunar event of the century“!” Juist ja.

Laat een reactie achter