Mayweather Vs. McGregor: vechters of zakenlui?

Vanavond barst in Las Vegas het veelbesproken gevecht los tussen de Amerikaanse bokslegende Floyd Mayweather en de Ierse Mixed Martial Arts superster Conor McGregor. Volgens vele critici maakt McGregor geen schijn van kans en draait de kamp puur om het geld. Het is dan ook big business voor de twee vechters…of moeten we zeggen “zakenlui”?

Mayweather en McGregor doen er alles aan om de wereld te overtuigen dat het effectief om een titelgevecht gaat. Dat ze zin hebben om elkaars gezicht eens goed te verbouwen wil ik best geloven. Maar de echte motivatie zal toch wel de show, de media-aandacht en het geld zijn. Het zijn tenslotte niet alleen vechters, maar ook zakenlui.

 

De geschatte omzet van het gevecht – met de erg passende bijnaam the ‘Money Fight’ – is ruim 600 miljoen dollar. Beide heren kunnen naar verwachting ruim 100 miljoen dollar bijschrijven op hun bankrekening. En dat is zonder sponsor deals. Heel wat merken zien dit gevecht als de ultieme kans om zich in de kijker te werpen. Zo kruipen verschillende merken mee in de ring. In de hoek van Mayweather zitten luxemerken als Hublot en Philippe Plein. McGregor laat zich omringen door onder meer Beats by Dre, Monster Energy Drink en BetSafe.

 

 

Volgens Marianne Radley – senior vice president marketing bij Monster past de controversiële, uitgesproken en edgy stijl van McGregor perfect bij het imago van Monster Energy Drink. Het is dan ook niet toevallig dat Monster een tweejarig contract heeft afgesloten met McGregor en een 360 graden marketing plan heeft uitgewerkt om online en offline hun merkbekendheid te boosten.

 

 

De underdog in het gevecht mag dan wel McGregor zijn, maar op vlak van personal branding doet hij zeker niet onder. Hij heeft de voorbije jaren zijn naam en reputatie flink opgebouwd.

Wat kunnen we leren van de Ierse vechtmachine?

  1. Doe iets buitengewoons en durf op te vallen

 McGregor is een topper in zijn discipline. Dat is zeker. Maar hij is bij het grote publiek meer bekend voor zijn “showmanship” en zijn stoere taal dan voor zijn exploten in de vechtkooien. Zo zei hij tegen talkshow presentator Conan O’Brien dat hij Floyd Mayweather letterlijk uit elkaar ging trekken (“I will dismantle him!”).
Dergelijke uitspraken doen heel wat mediastof opwaaien en leveren McGregor en sportorganisaties zoals de UFC (Ultimate Fighting Championship) heel wat aandacht op. En sociale media versterkt dit alleen maar (Conor heeft 4,3 miljoen volgers op Twitter). Met het gevecht tegen Mayweather brengt McGregor de UFC en Mixed Martial Arts bij de grote massa. Zoals een Amerikaanse journalist het hier mooi verwoordde: “He’s bringing UFC and MMA to a more main stream crowd.”

 

Welke les kunnen we hieruit trekken? Wees niet bang om als bedrijf, als merk, op te vallen en iets speciaals of buitengewoons te doen binnen je industrie. Wees disruptief. Zoek naar nieuwe manieren om de aandacht van je doelpubliek te trekken.

 

  1. Wees zelfzeker

McGregor straalt zelfzekerheid uit. Tijdens wedstrijden wijst hij met zijn vingers naar zijn tegenstander en vertelt hem hoelang het gevecht nog zal duren. “You have 2 minutes left.”. De man is zeker van zijn capaciteiten en is niet bang om zijn vaardigheden op de proef te stellen.

 

Welke les kunnen we hieruit trekken? Geloof dat je de beste bent: je maakt het beste product, je biedt de beste service. Weest niet bang om die zelfzekerheid te tonen aan je klanten.

 

  1. Creëer een eigen stijl, een “look”

McGregor begrijpt de belangrijkheid van een unieke ”look”. Hij heeft een eigen en heel herkenbare stijl ontwikkeld die hem (in combinatie met zijn persoonlijkheid, vaardigheden en “showmanship”) heel wat sponsordeals opleverde. Zo sloot hij al contracten met Reebok, Heineken en Monster Energy Drink.

 

Welke les kunnen we hieruit trekken? Je moet als merk een eigen herkenbare stijl creëren die synoniem is voor je product of dienst. Zo droeg Steve Jobs zo goed als altijd een jeansbroek en een zwarte shirt. Consumenten moeten je merk meteen herkennen.

 

  1. Lever altijd kwaliteit en overdeliver.

Dankzij zijn succes kan McGregor zijn grote show blijven opvoeren. Hij is succesvol, geloofwaardig, en kan dus zijn zelfzekere flamboyante personage levende houden.

 

Welke les kunnen we hieruit trekken? Kom als bedrijf of merk jouw beloftes altijd na, lever altijd de beste kwaliteit en overdeliver.

 

Maakt McGregor nu een kans om het gevecht te winnen?

Ik ben geen expert maar het is zeer onwaarschijnlijk. Vele critici geven McGregor geen schijn van kans tegen Mayweather. Hij vecht in zijn allereerste officiële bokswedstrijd tegen een van de beste boksers aller tijden. En het gevecht wordt onder de boksregels gehouden. McGregor zal zijn arsenaal aan beenslagen dus thuis mogen laten. Maar je weet maar nooit

 

Een ding is zeker, arm zal hij er niet van worden. En in het ergste geval kan hij met 100 miljoen dollar een nieuw gezicht kopen.

Laat een reactie achter