alternative search engines

Ja, er is meer dan alleen Google. Ken je Yelp, DuckDuckGo en MerchantCircle?

Of je nu in België of in de Verenigde Staten woont, iedereen zoekt informatie op online. Google is in de VS, net zoals in België, de meest gebruikte zoekmachine maar heeft er geen verpletterend marktaandeel. Google moet andere spelers zoals Yahoo en Bing naast zich dulden. Daarnaast zijn er ook een groot aantal kleine spelers die miljoenen specifieke zoekopdrachten verwerken. Ken je Yelp, MerchantCircle, DogPile of DuckDuckGo?

Verrassing, de wereld van zoekmachines bestaat uit meer dan Google! En dat geldt zeker in de USA. De consument lijkt zich steeds meer te richten tot gespecialiseerde zoekrobots om bijvoorbeeld consumentenreviews op te zoeken vooraleer ze een tafeltje reserveren in een restaurant, een hotelkamer boeken of een product kopen in een hip winkeltje. We lichten er enkele toe:

Yelp

The leading local guide for real word-of-mouth

Met gemiddeld 100 miljoen maandelijkse gebruikers in de VS alleen is Yelp is het walhalla voor de consumentenreviews. Eind 2016 beschikte Yelp over 121 miljoen reviews en aanbevelingen (*) van gebruikers voor de beste restaurants, winkels, kroegen, entertainment, dienstverleners en meer.

Vandaag hebben 2,8 miljoen bedrijven zich al op Yelp geregistreerd. En met Yelp For Business kan je als bedrijf je eigen bedrijfsprofiel aanmaken met openingsuren, foto’s en links naar jouw website. Daarnaast biedt Yelp een direct message platform aan om in contact te komen met jouw Yelp Community.

(*) bron: yelp.com


MerchantCircle

The largest social network for local business owners

MerchantCircle is met jaarlijks ongeveer 100 miljoen bezoeken een gratis netwerk dat zich richt naar kleine ondernemingen die zich willen verbinden met lokale klanten en andere handelaren in de buurt.

Je kan je bedrijf toevoegen en je zichtbaarheid verbeteren door te adverteren, kortingsbonnen aan te bieden, nieuwsbrieven uit te sturen en door actief te reageren op recensies. MerchantCircle biedt je dus verschillende marketingtools aan om je bedrijf in de kijker te plaatsen. Een must voor de kleine lokale bedrijven.


Duckduckgo

The search engine that doesn’t track you.

DuckDuckGoDuckDuckGo verwerkte in 2016 wereldwijd meer dan vier miljard zoekopdrachten. Een kleine dwerg in het zoekmachine landschap die toch aan een opmars bezig is. Zeker gezien privacy een veelbesproken onderwerp is. Wat onderscheidt DuckDuckGo van de klassieke zoekmachines Google en Bing? Je zoekopdrachten blijven anoniem. DuckDuckGo houdt geen profiel bij van jouw zoekopdrachten en je IP adres blijft onzichtbaar. Iedereen krijgt dus altijd dezelfde resultaten te zien.

Je kan uiteraard (wat dacht je nu) ook adverteren op DuckDuckGo. En dat doe je via de klassieke Pay Per Click Ads (zoals in Google Adwords). Wel opvallend is dat DuckDuckGo geen eigen advertentieplatform heeft. Je moet je advertenties aanmaken via Bing Ads. Gezien DuckDuckGo geen historische data opslaat kan je geen retargeting of conversietracking doen.

DuckDuckGo is letterlijk en figuurlijk de vreemde eend in de bijt van de search engines. Ik hoor je al denken “moet ik mijn website dan optimaliseren voor DuckDuckGo?” En hoe werken die Ads precies? Stay tuned. Dat gaan we in een volgende blogpost in detail bespreken. Ondertussen kan je onderstaand filmpje al bekijken.


YellowPages

De telefoonboek is dood. Maar Yellow Pages leeft nog (al vecht het een beetje tegen zijn uitsterving). Met jaarlijks gemiddeld 70 miljoen bezoekers op de website & app heeft Yellow Pages toch nog enige waarde voor bedrijven. Consumenten gaan misschien niet rechtstreeks surfen naar de Yellow Pages maar een IYP Listing (Internet Yellow Page) kan wel verschijnen in de Google zoekresultaten. Een profiel aanmaken kan dus geen kwaad. De tijd dat de IPY Listings impact hadden op SEO is wel zo goed als voorbij.

Ook al beschouwen ze zichzelf als “the number two of search engines in the United States”, lijkt het erop dat Yellow Pages een uitstervend ras is waar je niet al te veel aandacht aan moet besteden. Investeer je tijd en (advertentie)geld dus beter in andere marketingtools.

Ben je toch gebeten door de Yellow Pages? Good for you. Hier vind je alle informatie terug: http://adsolutions.yp.com/


Ask.com

ask comAsk Jeeves – die het leven zag in 1996 – was een vraag en antwoord zoekmachine waar jouw persoonlijke butler ‘Jeeves’ al jouw vragen beantwoorde. Een groot succes is het nooit geworden. Jeeves werd in 2006 dan ook op pensioen gestuurd.

Vandaag bestaat het platform nog steeds onder de naam Ask.com. Met maandelijks meer dan 100 miljoen bezoekers is Ask.com nog steeds een belangrijke zoekmachine in de VS. Adverteren op Ask.com is echter niet meer mogelijk.


Dogpile

All the best search engines piled into one. Go Fetch!

dogpile search engineDogpile, gedreven door metasearch technologie, is een zoekmachine die de beste resultaten haalt uit andere zoekmachines. Het bekijkt de zoekresultaten uit onder meer Google, Bing en Yahoo!, selecteert de meest relevante resultaten, verwijdert duplicaten en presenteert je een combinatie van de beste organische en betaalde zoekresultaten.

Rechtstreeks adverteren op Dogpile is niet mogelijk. Heb je tijd en energie geïnvesteerd in SEO en scoort jouw website hoog in de zoekresultaten? Dan ga je dikke vrienden worden met Dogpile.

En vanwaar de naam Dogpile? Beter dan Dogpile zelf kunnen we het niet uitleggen:

“In rugby, players come together and pile on top of one another. This is exactly what Dogpile’s metasearch technology does – it compiles all the best results in one easy-to-access place!”

Laat een reactie achter